Monday, May 02, 2011

JAGA MULUT KAU!!!


Assalamualaikum

hehehe..tajuk dah macam marah.. takde saja buat tajuk macam tu..okeh.. apa yang nak dibincangkan hari ni?


comelkan budak nie? tapi bukan ini yang aku nak bg tau.. sesunguhnya kita dikurniakan satu mulut dan lidah untuk memudahkan kita untuk makan, minum,merasa, bersuara dan berkata2.

satu hari bape bnyak korang bercakap...duk pokpek2 ??

kerana mulut badan binasa

telajak perahu boleh diundur,terlajak kata buruk padahnya

banyak pepatah melayu lagi menyentuh soal kata2 nak menunjukan bahayanya kata2 jika silap dituturkan.

tidak kurang pula Islam menyentuh tentang lidah dan pertuturan

Bukan akhlak seorang mukmin berbicara dengan lidah yang tidak sesuai kandungan hatinya. Ketenangan (sabar dan berhati-hati) adalah dari Allah dan tergesa-gesa (terburu-buru) adalah dari setan. (HR. Asysyihaab)

Bertakwalah kepada Allah karena itu adalah kumpulan segala kebaikan, dan berjihadlah di jalan Allah karena itu adalah kerahiban kaum muslimin, dan berzikirlah kepada Allah serta membaca kitabNya karena itu adalah cahaya bagimu di dunia dan ketinggian sebutan bagimu di langit. Kuncilah lidah kecuali untuk segala hal yang baik. Dengan demikian kamu dapat mengalahkan syaitan. (HR. Ath-Thabrani)

Yang paling aku takuti atas kamu sesudah aku tiada ialah orang munafik yang pandai bersilat lidah. (HR. Ahmad dan Ath-Thabrani)

kawan2...Nabi Muhammad risaukan kita jika kita bercakap bohong berdusta mengata, tapi kenapa kita tak penah risau dengan diri kita sendiri?

cuba anda fikir sejenak berapa banyak dosa yang telah dilakukan oleh mulut kita setakat sebulan ni? setahun ni? tahun2 yang dulu? macam mana pulak sepanjang hidup kita?


fikir


fikir


fikir




apa perkara yang paling mudah kita peroleh dosa dari mulut?

BOHONGTIPUDUSTAmengumpatmengata

tentunya mudah untuk kita berbohong kan? tapi sedar tak? ianya salah satu dari pada dosa besar. berbohong mmg simple tapi kesanya pada orang lain amat lah besar.

tanda2 orang munafik
::apabila berjanji dia mungkiri
::apabila berbicara ianya berdusta
::apabila dia diberi amanah dia pecah amanah

kenapa agak2 orang berbohong eak?

::tentunya nak melepaskan diri dari kesalahan
::memudahkan sasuatu pekerjaan
::mempunyai kepentingan tersendiri
::untuk mendapatkan keuntungan
::dan lain2.

apa pulak kesan dari pembohongan nie?
::kesan mendalam la we..sakit ati bila kene bohong.

korang pernah kene tipu?
korang tau la sendri macam mana di tipu kan?

penah tipu orang?
dah tau kene tipu tu sakit buat apa tipu orang?

sesunguhnya diam itu lebih elok dari berkata yang sia2.dan memuji Allah itu lebih mulia dari diam.=)

jadi pilih la yang mana korang nak. aku dah bagi tau dah nie. aku pon manusia biasa tak lepas dari membuat khilaf. tapi kita sedaya upaya mengurangkan dosa kita..jangan dibiarkan

ramai orang tau jugak kita ni dilahirkan tak sempurna tapi kenapa kita tak cuba untuk mengejar kesempurnaan dalam hidup? jadi hidup kita sentiasa diperbahrui dengan kualiti ibadah dan iman. selamat mencuba kawan2

Dua kalimat ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan dan disukai oleh (Allah) Arrohman, yaitu kalimat: "Subhanallah wabihamdihi, subhanallahil 'Adzhim" (Maha suci Allah dan segala puji bagi-Nya, Maha suci Allah yang Maha Agung). (HR. Bukhari)

hmm..lagi satu aku nak ingatkan diri aku dan korang. jangan la mudah sangat mulut kita nak mencarut. pada aku perkataan tu tetap sama je walau pon korang tuka sebutan atau terbalikkan perkataan yang korang nak tuturkan(carutan tu) tuka huruf pangkal ke. kalau tuan yang menerima carutan tu faham dan tau. itu dah menyakitkan hati jugak..korang marah kalau orang kutuk maki hamun suma.. tapi fikirkan peraasaan orang lain yang menerima sakitnya macam mana anda menerima.=)

::wassalam::

9 comments:

iffizulkefli said...

paling xsuka bila kena tipo..:)

ARAJ said...

sapa suka kne tipu kawan...so dari dri kita...jngn la tipu orang...la ni Allah byar cash je kat dunia..=)

iffizulkefli said...

hehe betol2...skng sumer nie cash jek...

ARAJ said...

yup...masuk toilet pon cash...the only one...jasa ibu bapa yang takleh byar cash...byr bulan pon takleh..=)

iffizulkefli said...

hehe betol2..xtermampu...:)

ARAJ said...

hmmbtul...kita buat je la yg termampu...apa yang kita boleh balas

iffizulkefli said...

heheh betol2...:)

ARAJ said...

ko tak ckp pon aku tau betol...hahhha

iffizulkefli said...

hehe betol3..hahaha

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa