Thursday, October 20, 2011

roti sardin 60sen?



assalamualaikum

best an pagi2, sarap roti canai pekena pulak teh tarik...fuhhh..terangkat sei. bila dah makan roti canai ni an aku teringat satu cerita dimana sorang budak nak beli roti canai.cerita ni dulu2 la berlaku.

pada suatu hari..

"along!!!!" mak nye memanggil anak dengan suara yang lantang dari dapur.
"ye mak!!!.." budak tu jawap.
"hmm, along pegi beli roti canai" arah mak..
"berapa keping mak?" soal along.
"beli la dalam 12 keping ke. nah ni duit, baik2 bawak basikal"
"ok mak.."

biase la budak kecik, along berumur dalam 10 11 taun, dalam poket ade duit raya,maklumlah hati tu gembira lagi dapat duit raya,tak la banyak mana tapi boleh la untuk budak kecik. tambah pulak duit mak dia bagi yang cukup2.selepas penat mengayuh basikal.

"assalamualaikum,cik roti kosong ade?"
"waalaikumsalam, ade dik"

terpampang pulak didepan tempat tebar roti "roti sardin dan murtabak ada disini"


"cik,roti sardin ade?"
"ade dik"
"roti sekeping berapa?"
"60sen dik"
"60sen??!!,murahnye roti sardin 60sen" terdetik didalam hati budak kecik tu.
"ok cik, bagi 12 keping"
"ok dik,adik duduk dulu kat kerusi tu"

seronok rasa, confident je budak kecik tu mintak roti sardin 12 keping.abang yang kat kedai tu lak confident buat roti sardin.

15minit kemudian

"ok adik, dah siap"
"berapa ringgit cik?"
"semua sekali 30 ringgit"
"ha????? 30ringgit? sekeping berapa ringgit?"
"RM2.50 dik"
"bukan tadi kata 60sen ke?"
"itu roti kosong dik?"

alangkah luluhnya hati sibudak kecik, terus menggigil budak kecik tu nak kluakan duit, dalam fikirannya hanya memikirkan sama ada duitnya cukup atau tidak. mujur ade duit raya.

"habislah duit raya aku"bisik sibudak kecik

sedih tergambar dari sudut wajah dia.

"hmm takpe la cik, nah RM30"
"ok dik nah roti sardin nye"

budak kecik itu balik dengan perasaan yang amat sedih, apa la yang ingin diberitahu kepada maknya. YaAllah masa tu tuhan je tau..

"Assalamualaikum, mak along dah balik" budak kecik itu masuk dengan muka seakan2 takde ape2 yang berlaku. terus meluru ke dapur dan mencapai pinggan.
"nah mak, along beli roti sardin, 60sen je" budak kecil itu mencapai 2 keping roti sardin dan habiskan dengan kadar segera. bimbang jika ditanya oleh maknya.

hah itu la kisahnya sibudak kecik yang comel membeli roti sardin.


nak tahu kesudahan cerita? ahaks. sebenarnya budak kecik tu adalah aku, bila diingat2 balik, tergelak aku sorang2 tapi apa kan daya itu la antara kenangan semasa aku kecik. kesudahanya aku tak bg tau mak aku, tapi aku rasa dia dah tau yang roti sardin tu takkan la 60sen je tapi dia diamkan je. tapi cerita yang sebenar, sampai sekarang mak aku tak tau..hihihihi...


16 comments:

Nu_Izz said...

penat aku gelak okay . haha sngt kelakar . betapa polosnya mase ko kcik dlu . . xpasal2 melayang duit rye . ngeh3

MR. SYAH said...

baiknya budak tu tapi comel ke?

ezzu said...

dh tu duit raya abis mcm tu jer ker...kesian kat ko masa tu kn...biasa lh bdk2 lgi...

gmbr ko masa kecik ke tu man...cute nye...hehehe..:)

ARAJ said...

dah3 aku saje je nak share ape yg penah aku lalui dan ini dia salah satu kehidupan aku masa aku kecik...hihihihih....takleh lupa beb

ARAJ said...

tu bukan baik syah..tapi sengal..comel la dari yg sekarang ni kan

ARAJ said...

haah gambar aku la tu..dari kecik dah ade baju kuning..ahahha..hmm abis gitu je duit aku we..sedih gila masa tu

mira said...

cian nyer la..hu3...biase la...budak2 kan... =)

ARAJ said...

hihih..biase la..ko pon penah kecik..ahahhaa

amna said...

dah agak dah awak la budak tu. hihihi baiknya tak beri tahu ibu :) hihi

ARAJ said...

hehhehehe,,boleh pulak eah...terima kasih3

nelly said...

makanan tu yang nelly fokus .
=.=

ARAJ said...

hehehhe..biase la..sape yg tak suka makan..=)

NURNISA OMARDANI said...

Haaaaaaiiiipp, ahahaha sodapnyo. meh hantar kat rumah ni. hahahaha terkena awakkkkk :P

ARAJ said...

hehehhe..dah abis lama da..klu nak meh ar dtg kluang..=)

ucu keyna said...

haha..
ade2 jek adek ni ^^,

ARAJ said...

hehhehe...takde ape3 sangat..=)

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa