Saturday, April 23, 2011

Rindukan Kebaikkan


Assalamuailaikum.

Rindu tu adalah satu perasaan yang dianugerahkan oleh Allah bagi memulakan rasa cinta..=)
rasa rindu ni kita tak dapat nak kuasai dan mengawalnya..klu tak senang2 je kita nak rindu orang kan? Hebat tak Allah.. perkara sekecil2 ini dia ciptakan untuk hambanya..

tipu la kalau orang tak pernah rasa rindu..rindu tu jugak adalah rasa cinta yang lebih..
korang tau tak? rindu ni ade dua jenis.

:: rasa rindu yang disertai kesucian dan kebaikan.
:: rasa rindu yang penuh kehinaan dan kecelaan.

cuba kawan2 fikir apa yang kita rindu selama ni?

hmmm..

hmmm..

hmmm..


fikir dah?

blom?

okeh aku nak bg tau.

korang pernah tak ade kawan bagi tau .

" aku rindu la nak dengar ko bawak bacaan Yassin, aku rindu gak nak jadi makmum kau"

dan korang bandingkan dgn......ni...

"aku rindu lah dengan kereta kau, aku rindu jugak nak tgok kau nnyikan aku lagu 3 kupang untuk aku.."


apa yang anda dapat bandingkan? kalau kaum yang berlainan ckap mcam tu kat anda?

yang mana lebih elok? dan korang nak?

::tepuk dada tanya hati::

walaupon rasa rindu ni adalah perasaan yang disembunyikan..dan kadang2 orang tak tau pon...lain la korang bagi tau...

"rindu la kat awak, rindu la kat kucing awak" haish

bajet orang akan rasa rindu balik la kat korang? takdenye..=)

(apa yang aku mengarut nie?)

okeh straight to the point je.

apa yang dikatakan rindu yang disertakan kebaikan dan kemuliaan..

contohnya
;;rindu akan Allah
;;rindukan Nabi Muhammad
;;rindukan Syahid fisabilillah
;;rindukan kepada perbuatan yang baik
;;rindukan solat rindukan bulan ramadhan

YaAllah. bestnya kalau kita sentiasa rindukan perkara2 diatas tu. tapi masalahnya rindu kita tak pernah berterusan..dan ade jugak yang tak pernah rindu.

macam mana pulak nak pupuk rindu benda yang baik ni? senang je..perbuatan kita perlu lah ikhlas dan berbuat dengan bersunguh2 dan istiqamah.

apa pulak rindu yang disertakan kehinaan dan kecelaan?
tentunya
::rindu perbuatan yang jahat
::rindu perkara yang tak elok

macam mana nak hilangkan rasa rindu kepada orang atau perkara yang tak sepatutnya?
perbanyakkan amalan sunat, senantiasa mengingatkan Allah. buat solat sunat taubat. istiharah. mintak petunjuk Allah..


tanamkan dalam hati ni kawan2..rasa rindu yang tinggi pada Allah...dan rasa rindu pada Nabi Muhammad. kadang2 kita tak sedar kita dah merindui kekasih kita lebih dari segalanya yang belum tentu jadi istri/suami kita nnt.

mana yang dah terasa tu..meh la kita berubah.. yang agak2 tak terasa tu..aku doakan kawan berubah..=)

walaupon ianya satu perkara yang simple..ape je an.."rindu"...takpe la..tapi ingat la..kesannya amat la besar...=)

sebelom aku tggal kan korang arini..meh dengar lagu ni..by Hijjaz-rindu =)





::wassalam

5 comments:

sea_lavender said...

nice entry~~
salu rindu nk dgr kwn2 yg nk lakukan ibadah =D

ARAJ said...

hehhehe..yup..rindu jugak yang tu...semoga kawan2 kita rindukan juga kebaikan kita,...=)

sameera said...

semoga kerinduan untuk melakukan ibadah itu sentiasa datang kepada kita semua...
amin...

sea_lavender said...

Insya-Allah..harap bgitu juga~

ARAJ said...

amin3...doakan yang terbaik..=)...

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa