Saturday, April 23, 2011

MARAH

Assalamualaikum
korang manusia an?? manusia mesti ade perasaan MARAH tu an??
tapi ade ke yang tak reti marah??


"sesiapa yg menahan marah sedangkan dia mampu melepaskan marahnya Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di depan sekalian makhluk sehingga Allah memberinya pilihan untuk dia memilih mana2 bidadari"
(hadith riwayat Ahmad, Abu Daud & At-Tirmizi)

kali ni blog aku diserikan dengan tajuk Marah.
berseri ke marah tu?
korang tngok bawah nie

handsome ke muka marah ni?? huduh tau tak..kalau senyum kan comel

macam bawah nie




tenang je jiwa..=)

lagi satu macam nie..



ha kan manis..=)


apa tu marah?
seperti yang sedia maklum la. marah ini adalah satu perasaan yang ada dalam diri dan menyebabkan ketidak puas hati yang amat.
mesti korang kate an?
"ala normal la marah2 ni, dah orang buat salah, marah la.."

yezza mmg betul tapi tak semua kesalahan kita patut marah..cube kita cool je..kan bagus..si lelaki nampak releks dan si gadis nampak comel. tak gitu?

ape yang menyebabkan marah ni sebenarnye?
::rasa tidak puas hati atas sesuatu
::maruahnya dicabar
::hak atak kehendak tidak ditunaikan
::berebut sesuatu perkara atau kepentingan
::ingin mempertahankan perkara yang benar walaupon terang2an bende tu salah
::sikap ego yang tggi

::korang rasa semua bende boleh selesaikan dengan marah?
tapi kadang2 perkara yang kecil boleh jadi besar..





ha besar kan?? hijau lagi ni..nak ke jadi mcm nie?

sesunguhnya marah ini penyakit hati kawan.. kita kne elakkan.. syaitan si penghasut sentiasa menyalakan api kemarahan kepada anak cucu adam..dia dah janji dah...korang dah tau an?

tapi takkan korang nak kawan ngn syaitan?
bila tanye, kate taknak...
tapi dibuat jugak...
tak patut2..
kalau kita marah macam2 boleh berlaku kawan
marah boleh, tapi ade batasnye.
akibat kemarahan
::ada hasat dengki
::mengumpat dan mengata
::memfitnah
::pergaduhan
::ada yang sampai berbunuhan

YaAllah, ade yang sangup berbunuh??
yezza...ade la kawan..meh aku nak cita

pergaduhan si anak adam qabil yang sangup membunuh habil kerana merebut iqlima..sebab dia ni cantik.. so si qabil ni dia iri hati sehingga sangup membunuh adik beradik nye sendri sebab tak dapat berkahwin ngn kembarnye sendiri...dan terjadilah peristiwa pembunuhan pertama di dunia ni..
...mintak dijauhkan lah...

Islam sudah mengajar kita cara yang terbaik untuk memadamkan api kemarahan.
:: berwuduk lah kamu kerana syaitan amat kalah dengan air wuduk dan api boleh dipadamkan dengan air..=)
:: kalau korang tengah berdiri ambil la keputusan untuk duduk...tenangkan hati dengan perbanyakkan selawat.
::berbaring lah kamu kalau ketika sedang marah..insyaAllah tenang je hati
::amalkan juga surah "toha" ayat 1-5

ISLAM TERBAIKKKK!!!!!

jalan dah ade...korang lalu je la kalau nak..kalau taknak korang rugi...

hmm
patut ke korang marah kalau kita tak dapat ape yang kita mintak?
>>tak patut la an..sbb mmg la kita tak dapat sekarang tapi mungkin satu hari nnt..
patut ke kita marah kalau result peksa tak cemerlang?
>>tak patut...sbb mungkin ada hikmahnya. usaha lagi..kejayaan lagi terasa kemanisanya sekiranya kita melalui kepahitan kegagalan..
patut ke kita marah kalau makwe/pakwe korang kene rampas?
>> mmg tak patut la kawan..sbb bukan jadi istri lagi pon. bukan dia sorang je ade kat dunia ni..kan boleh cari lain..jangan risau..jodoh tu ada untuk kita.

patut ke kita marah kalau agama, nabi, al-Quran, bangsa dan negara kita di persendakan?
>> korang rase patut ke? bg aku mmg patut kita marah ini melambangkan kebencian pada penindasan dan keburukan orang.

fikir la molek2 siket.. dah ade akal Allah bagi yang terbaik untuk kawan sume..jadi gunakan dengan sebaiknya.. kadang2 kita ni perkara yang baik kita tak marah, perkara yang tak patut marah tu la yang kita marah.. takde sensetiviti langsung.. ops...marah ke?? jangan marah nanti kene jual..hehhe..

sesunguhnya sifat marah ini daripada percikan api neraka. jadi padamkan ia sebelum memakan diri.

Rasulullah saw telah menunjukkan contoh terbaik kepada kita dlm hal ini spt kisah yg berikut :

Suatu hari seorg lelaki yg bernama Zaid bin Sa'nah (sebelum keislamannya) , datang berjumpa Nabi Muhamad SAW untuk meminta hutang daripada Nabi SAW namun, hutang tersebut belum masanya lagi untuk dibayar. Zaid dtg dgn penuh kekerasan dan kekasaran. Nabi menyambut kedatangan Zaid dgn senyuman dan berlapang dada. Umar mengherdik Zaid atas kekasaran Zaid terhadap Rasulullah SAW. Maka, Nabi pun berkata kepada Zaid dan Umar

"aku dan dia(zaid), kami lebih memerlukan kepada sikap yang lain daripada apa yg kamu tunjukkan wahai Umar. Engkau sepatutnya menyuruh aku supaya membayar dgn baik dan menyuruh lelaki tadi(zaid) meminta dgn cara yang baik"

Nabi meminta shbt untuk membayar hutang tersebut namun Nabi telah membayar lebih daripada hutang tersebut sbg tanda memujuk Zaid atas sikap Umar.

Dgn sikap dan akhlak yg ditunjukkan Nabi maka, akhirnya Zaid memeluk Islam

(hadith riwayat ibnu hibban al-hakim dan at-thabrani)

pupuk sifat sabar yang tinggi dalam hati ..."sabar tu kan separuh dari iman" kan2?

jadi senyum2 selalu. jangan marah2. cool je eah

::siapa tenang dia menang::





2 comments:

ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

lumrah manusia xpat kawal marah .. *sigh tp berusaha untuk mengawal nye =)

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa