Friday, March 25, 2011

Aiming to be Forensic engineering






Assalamualaikum

lama dah agaknye aku tak menjengah blog nie eak..hm banyak kerja dan tugasan yang perlu aku lakukan..

hm saje je bagi tajuk dalam bahasa ingeris tu. tapi aku tetap cerita dalam bahasa Melayu. "bahasa jiwa bangsa" cewah.

okeh ape tu forensic engineer? kejuruteraan forensik. sebelum2 ni ade orang tanye. awak nnt nak keje ape dah masuk kejuruteraan awam nie? "saya nak ambik forensik" cop. bukan forensik tengok3 mayat tu eah. tapi ni forensik yang lain.


amacam ade gaye? hehhehe. jom

okeh ape tu kejuruteraan awam? oke ianya adalah untuk menyiasat bahan struktur atau banguanan yang dah rosak, runtuh, retak atau pon tidak selamat. forensik juga untuk melihat sama ada bagunan tu selamat ke untuk kita duduki? oke dia akan menyiasat kenapa kerosakan itu berlaku. dia akan kaji apa bahan yang dia guna. dan lepas dia tau ape yang menyebabkan kerosakan atau kruntuhan bgunan tu. dia akan bg cadangan kepada kontraktor ape yang patut dilakukan untuk meng "upgrade" bangunan tu supaya selamat diduduki. dia juga akan jadi seperti dr. memang best. aku gak diberitahu tak ramai yg ceburi bidang nie. jadi permintaan untuk bidang amatlah tinggi.

oke kalau doktor ade nie.

ni alat untuk cek orang. duk dak duk dak. cek jantung ke ape ke.

kala kejuruteraan forensik ade nie.



ha ni nama nye pundit test machine. ni untuk cek bgunan tu. sihat ke tak sihat. so forensik akan cek. ade satu lagi alat.

ni pulak rebound hammer. ianya untuk cek kekuatan batu atau konkrit tu. boleh tahan ke tidak.




ha ni pakcik tgh cek dinding ni selamat ke tidak. sama ade tahan untuk beban yang tinggi atau tidak.


ha ni pulak khusyuk cik saleh tu cek. ni pon pakai rebound hammer jugak. ni tgh cek knapa jejambat ni boleh runtuh. okeh..


hm sedih kan bila bnyak bangunan yang runtuh dan rosak. ini adalah kerana kelemahan manusia. tak lari jugak runtuh nye bgunan atau binaan adalah kerana manusia yang tidak bertangung jawab yang mengamalkan rasuah dan tidak jujur dalam menjalankan tugas sebagai jurutera.

ni lah serba sedikit pengenalan atau ilmu yang aku ada untuk dikongsikan. kalau ade maklumat dan kekurangan bg tau la ye...

doakan jugak aku supaya tercapai impian nie. boleh aku cek rumah korang nnt. selamat ke tak selamat..hihihih.

::wassalam::

26 comments:

iffizulkefli said...

waaawww nnti ko wat cmnie gk ker??gudlx la yerk..hehe

ARAJ said...

insyaAllah...ni la keje aku nnt..lpas tu buat report sume...skng nie pon dah buat report bnyak...sabar2

iffizulkefli said...

owwwhhh yker...macam besh ada..macam bahaya pon ade gk..leklok la yerk..ati2 wat sumer2 nie..ehmmm,,:)

ARAJ said...

hehehhe..syg gak ko kat aku....ahahhaha...takpe aku bukan nye tgu kat bgunn tu sampai dia runtuh. .. besh tu pon mmg besh..tapi kne blja betul2 nie...doakan aku

iffizulkefli said...

hahaa mane la tau ko tlg smbut keruntuhan..haha...owh yke..pape pon leklok la yerk..:)

ARAJ said...

insyaAllah. elok3 je nnt..doa2kan lah aku ye..supaya capai impian nie..=)

iffizulkefli said...

hehehe amin~~~~gudlx yerk beb.:)

ARAJ said...

okeh3..terima kasih....ko pon good luck dengan kerajaya..aku nak jadi pelangan pertama kalau ko dah kerje nnt eah

iffizulkefli said...

kerajaya pon boleh wahai cik penghulu..haha...insyaallah kalau aku nak amik bahagian tuh..hehe..thanx...:)

ARAJ said...

hahhaa..tak perasan. salah la we...kerjaya2..hihihi...insyaAllah boleh punye

iffizulkefli said...

heheeh tiada maaf bgi mung..haha...insyaallah..:)

ARAJ said...

tiada maaf bagi ku?? alangkah sedihnye hati in..T_T bekabung la aku gini...

iffizulkefli said...

waaahh jgn la sedih..ku cube tok maaf kan kamoo..hahahaha

ARAJ said...

mudah2an...maaf aku ye...lambat pon takbe...usha sungguh2...hihih

iffizulkefli said...

hahaha ayt nak sedih jek..week2...:P

ARAJ said...

kalau ayat sedih takdenye "hhihihih" tu la...ni serius nie

iffizulkefli said...

waahh cmtuh plak kan..hehe...siyes la ko kan...

ARAJ said...

seyes la nie...ko tak penah tgok aku seyes eah?

iffizulkefli said...

waaahh aku cube nampakkn yg ko nie tgh siyes ky...

ARAJ said...

okeh3...try3..yek la selama ni aku serius kat depan bukan ko nmpak...dalam gelap an..hehhe

iffizulkefli said...

iyerkk....aku xnmpk ek...dasyt kn...maknanyer ko memg terlalu siyes la kan..hahaa

ARAJ said...

mmg la we..aku kne buat serius kalau tak deorg tak hormat aku sbg penghulu..penat gak dengan topeng serius aku nie...tapi kalau kat bilik ngn kelas...aku buang pangkat buang muka serius...so sape yg sbilik n sekelas ngn aku je tau aku mcm mne...hehehhe

iffizulkefli said...

waaaahhh panjang cter ko..hehe okey2..aku kenal dah ko cmnie...:)

ARAJ said...

hahhaha...ko dah kenal aku eah???yek ye o je...ahahhhaha

iffizulkefli said...

heheh yerk la..kan ckp xkenal ko nangis pulak.banjir plak uitm pahang kan..hahaah

ARAJ said...

hahaha..takpe la..ape kan daya kita orang dah kate tak kenal..redha je la...hahahha..uitm jengka kalau banjir,,pelik la we,,atas bukit...

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa