Saturday, April 02, 2011

Makmal dan Xperiment





Assalamualaikum.

kali ni aku nak tunjuk..(bukan nak menunjuk eah) nak share je ape yg aku buat sepanjang sem ni smpai bz sangat kali ni banyak pulak gambarnye...so tgok la ye..


okeh ini di makmal structure. makmal untuk membuat kajian la....=)


hmm masa ni sedang sebuk memasang alat untuk experiment.



ha ni nak mengkaji deflection of beam and cantilever..eah ko ni muka tak real la...tuka aku pulak..


ting....baru nampak real aku belakon...ha ni nak setting bende yg sama...


ha ni pulak nak test jointed frame work..aku tgh setting supaya bacaannye zero...


ni pulak experiment frame. tgok tu gigih meletakkan beban...satu tu 1 kg....



masa ni kami tengah buat lawatan untuk belajar pasal AHU (air handling unit).. ha air cond yang mcam kat super market tu...

dalam cooling tower...=)



kenapa ade extinguisher kat situ? ha kami jugak study pasal keselamatan bngunan..kerana bende2 ni smua kami nak kne wujudkn dalam setiap bgunan.. baru la selamat bgunan tu...



jngn tiru aksi ini...pelakon disini semuanya terlatih dan mendapat kursus yg sesuai...


kita makan kat KFC jap..



ni bukan luban golf atau lubang jamban. ini lubang kami gali untuk mengambil sample tanah kedalaman 1m ke bawah.. dalam ni we...


ni kalau jatuh nset, menangis tak berlagu..


ni la our group member. dengan alat menggali lubang...



peace..bajet cute la tu..=P

ni lak time aku buat plastic limit.=)



ha macam mat giver pulak....masa nie aku tengah setting alat untuk shear vain test...kita nak tgok dalam kekuatan berapa untuk tanah tu loose..=)



masa ni nak buat kajian untuk building services. sampai dduk besila kat lantau nak study punye pasal..=)

tiba2 ade gambar yg blur nie... ni smua clasmate aku.

dah buat kajian kita pekena mcd dulu...=)


ni masa aku buat JKR prop test. nak tengok kekuatan tanah di kawasan projek.. nampak je kecik besi tu..nak kluakan dari tanah perh...



ha nampak..bape org tu skli tarik..sakit pingang aku...


ni masa nak kacau tanah dalam keadaan basah untuk kita mampatkan dia jadi ketulan yg besar.
nama test ni consolidation compacting test

(tu aku je yg uli tanah tu..yg lain sentuh je tanah tu)
hahahhaha jahat gila..=)



yg dri tu wani asal KL, masih lagi single...(tiba2)
tuka channel balik...

ni proses mampatan tanah yg kita gaul tadi.nanti akan jadi ketulan yang keras...



masa ni pulak aku buat consolidation bearing ratio (CBR)



ni pulak kita nak tgok berapa kepadatan tanah tu tadi..=)



ha ni tgh buat shear box test...tu bentuk sebelum
dan


ini selepas dikenakan beban atas sample. nampak tak line dia tu??itu lah shear nye...


ha ini la ragamnye. dah abis makmal..melompat la.terbang la ape la..tapi aku tak sempat nak lompat...hehehhehe
total smua sekali ade lebih kurang 40 lebih experiment yg dijalankan pada semester ini fluid,building services,structure, n yg paling best sekali soil.. ..sem 4..Alhamdulillah..tapi report kene siapkan..=)...kenangan terindah...

No comments:

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa