Monday, February 07, 2011

keperluan atau kehendak??



assalamualaikum..
korang mesti pernah diberikan peluang untuk memilih kan?

antara kehendak dan keprluan, mana yang korang dahulukan?

kita sebagai manusia memrlukan kemudahan untuk hidup. jadi dalam dunia ni macam2 benda ade. macam2 teknologi, iPad, ferrari, rumah banglo, jet pejuang. mcm2 kan? kalau boleh macam2 kita nak. dan bila dah dapat ade je yang merasakan bende tu tak berharga, itu yang taknak, memiliki kerana kehendak nafsu, bila dah membazir jadi la sahabat syaitan. (itu yang taknak tu)

materialistic ke? kalau kita nak pilih barang yang mahal2, barang2 yang kadang2 bende tu takde pon takpe.. hmm ape pendapat korang? tapi bagi aku kita beli barang semua tu kenelah utamakan keperluan, kalau rasa2 mampu memenuhi kehendak, tak salah untuk kita memilikinya, asalkan kita jaga dan tidak membazir dengan apa yang ada tu.

kalau korang diberikan pilihan nak beli kereta...hehehhe.. ni best nie.




satria neo. dan





fairlady


rasa2 korang nak pilih mana? kalau aku lah, aku pilih fairlady nie. hehehe. sape taknak kan pilih yang terbaik. tapi kalau dah tak mampu satria neo tu pon jadi. itu namanye mengutamakan keperluan dari kehendak. tak salah kalau kita nak beli yang mahal terus tapi berkira2 lah kalau mampu, amik la, kalau tak, jangan. payah korang nanti.

kalau tak ape guna orang buat kereta mahal2 kalau takde orang beli kan? janji ingatlah!!! sekaya mana kita, sebanyak mana barang mewah yang kita ada. setinggi mana pangkat. yang berkuasa hanyalah Allah. kita ni sangat kerdil jika dibandingkan. jadi jangan lah bongkak janganlah lupa diamana tempat kita dulu, dari mana kita keluar. apa yang kita kejar didunia ni barang2 yang korang nak sangat tu. hanyalah satu nikmat yang Allah utuskan ke dunia. ape yang ade didunia ni hanya "satu" nikmat. kalau kat syurga lagi banyak.taknak ke? so sama2 kita kejar.

keperluan atau kehendak? fikirlah dahulu sebelum membuat keputusan. bukan pada barangan sahaja, tapi untuk kehidupan kita, istgharah, mengharapkan keredhaan dan petunjuk hidayah Allah. insyaAllah kita tidak akan menyesal untuk membuat pilihan.

tadi aku baru je dilantik sebagai ketua exco multimedia.(takde exco lain ke yang aku boleh pgg?) inilah kepercayaan orang kepada kita( bukan nak mnunjuk) hehhee..nak bg tau je.. Alhamdulillah tugas ni akan ku pikul dengan amanah, insyaAllah.doakan aku.



gambar: pakcik google

::wassalam::

8 comments:

iza zaty said...

huhu. beli stria neo or fairlady ke or apa ke tapi still boleh smpai destinasi kan? dan klu xbwk btul2 ikut peraturan naek nenek fairlady pun ttp akn kemalangan? huhu.

ARAJ said...

hehhehe..tu la pasal...bia selamat smuanya....hehhe

iffizulkefli said...

apa yang anda mahu???
hope dah leh la komen aku nyerk..:)

ARAJ said...

saya mahu makan famousamos...bole????
dah boleh komen dh

iffizulkefli said...

hahaha akhirnyerk dpt..:)

ARAJ said...

dapat ape??aku tak dpt pon?

hahhha...boleh komen byak2

iffizulkefli said...

heheh akhirnyer dpt komen mngomen..:)hahah

ARAJ said...

owh...ingtkan ape tadi.tapi link nye ade yang ilang..tak nampak an..

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa