Friday, February 04, 2011

KUCING

Assalamualaikum

minat kucing?




ha ni nak habaq mai kat hampa semua.(koya kedah pulak aku)
dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesisFelis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar Afrika, lepas tu mungkin dijinakkan. kucing nie dia bela untuk jaga simpanan bijirin dari tikus makan. hm lama betul kucing nie dah bermusuh dengan tikus.hehhe. dan sekarang kucing merupakan haiwan belaan yang paling terkenal sekali..
mejoriti ade kucing.kan2?

::Abu Qatadah berkata bahawa Nabi Muhammad SAW pernah bersabda,

"Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan),"

[Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah].


::Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah.

Lalu, baginda bersabda, "Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bejana." Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju ke bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sehinggalah kucing tersebut berhenti minum lalu (baginda) berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, "Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis."

::Diriwayatkan dari Dawud bin

Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa pada buburnya. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, 'Aisyah RA lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling." Aisyah pernah melihat Rasulullah SAW berwudhuk dari sisa jilatan kucing,

[Hadis Riwayat AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni].

Hadis ini diriwayatkan dari Malik, Ahmad, dan Imam Hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, dimana, peluh, bekas dari sisa jilatannya adalah suci.

Nabi Muhammad SAW juga pernah memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing.

bestkan ade kucing. aku mmg suke kat kucing dan dah banyak kucing yang aku bela.setiap kali aku gementar ke hape ke aku tengok kucing nnt datang releks.

sekarang ni pon aku ade kucing putih. mata dia sebelah biru sebelah coklat. pelik aku. n semalam aku baru perasan kucing aku nie tak makan ayam.haiya. tapi kacang kuda dia makan.aku ingat nak masukkan gambar kucing aku tu..tapi dia tido la pulak..lain kali la ye..hihih







::wassalam::






8 comments:

iza zaty said...

apa kne mgena kucing dgn gmbr makwe yg cute tuhh? hahaha

ARAJ said...

hahha..along pon tak tau makcik..dia nak ade gambar kat blog ni..nak gak ke??kalau nak boleh along masukkan..hehehhe

♥phoenix♥ said...

ske kucing ke incik ARAJ???

ARAJ said...

haah..suke la jugak..ade aura kucing gak nie

sy!ka said...

ustazah sy penah kate kain yg kne bulu kucing xbole bwk solat?
konfius man,,,

mR.sYaH said...

aku suka kucing... tp amin xsuka.. hahah..

iza zaty said...

boleh jgk kalau nk letak. hahaha

ARAJ said...

ha takpe tggu post yg akan dtg eah...hihihi

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa