Friday, July 01, 2011

SUKA dalam DUKA...Sedikit dalam Banyak


Assalamualikum


ape?? ape?? ape?? tajuk yang amat pelik sekali.=). ape yang suka dukanya? ape yang sikit banyak nye?..

Allhamdulillah minggu ini tamat pembelajaran. pagi tadi aku buat kajian di persimpangan. hah

korang mesti nak tahu kan? macam mana trafik light tu di bina. kenapa tak semua simpang ade traffic light? hah..ini la yang aku dok mengira pagi tadi. kami dibahagikan kepada 4 kumpulan. mewakili satu simpang jalan.. kerja pertama aku dengan mengukur jalan sepanjang 73m untuk mengambil bacaan setiap kereta.


aku pernah tengok bendealah ni masa kecik2..naik kereta. nampak ade orang main kat tepi jalan. dibenak fikiran kanak2 hanya mengatakan "main2 kat tepi jalan" bila dah besar siket tersemat didalam hati satu hari nnt aku nak try pegang bende tu. then sekarang apa yang dulunya mungkin mustahil. "DAH AKU RASA". simple je bende ni rupanya. alat mengukur jalan. sapa tau an? he he he he. mungkin ada kanak yang nampak aku ukur jalan pakai alat ni. terlintas perkara yang dulunya aku lalui. he he he..comel je.=)

ni merupakan lab terakhir aku bagi subjek HIGHWAY ENGINEERING bagi sem ni. aku nak cerita pasal tadi. aku dapat jalan straight, nak kira masa untuk berapa lama kereta tu berhenti dipersimpangan. tapi malang nye yang lalu kat simpang aku jaga ni banyak, tapi takde yang pergi terus. kereta tu akan ke kiri atau ke kanan. huh 15 minit aku tggu. lepas tu technician suruh member aku jaga di simpang kanan. tapi lepas dah tuka simpang ke kanan, banyak pulak yang pergi terus. huh kesabaran diuji disini... SABAR SABAR. total yang aku dapat bacaan hanyalah 6 buah kereta selama 1 jam. amat la berbeza dengan group2 lain. ade yang 16, 13 and 14. tapi takpe la siket je nnt group aku buat kiraan nnt.=) tapi ini la lab terakhir.. Alhamdulillah selesai sudah..=)

traffic light akan dibina jika masa kereta berhenti melebihi masa2 tertentu yang akan menyebabkan jalan jam atau persimpangan itu merupakan pertemuan 2 jalan utama.=)hah kalau setakat simpang depan rumah korang tu tak payah la nak traffic2 light bagai.. buat rugi je.=) so pengajaran hari ini. bagi la signal di simpang. aku mmg sakit hati tadi...tak reti nak bagi signal. aku dah kira masa tengok2 dia pusing tang lain.. =)

oke jom aku tunjuk first lab aku..


ini dia..skid-resistance method. alat ini untuk menguji tahap geseran permukaan jalan. ianya akan diambil bacaan sebelum jalan baru di buat. kalau dah licin, baru jalan itu akan di tuka baru. ha. so masa ni aku buat kat 3 permukaan. kat concrete, jalan kasar dan jalan licin. so nampak la bezanya.=)

lab yang ke2 dan seterusnya pulak kami dibawa keluar UiTM..(site visit)



yang ni adalah spot-speed meter. atau korang lebih familiar dengan speed trap. ni la yang kami jalankan pada minggu ke-2. dimana kami menjadi polis sebentar. menangkap kelajuan kenderaan yang lalu lalang. hihih ade kereta yang jauh laju..bila dah sampai dekat boleh lak slow..nampak sangat hipokrit. hahahhaha.. takut bona kene samannya..ini adalah untuk mengkaji sama ada sesuai atau tidak saiz jalan yang sedia ada. atau perlu ditambah ke 2 lane 3 lane atau 10 lane.=).


yang ni pulak noise meter. alat ni mengira tahap pencemaran bunyi di tepi jalan. ini juga perlu diambil kira bagi mengurangkan ganguan2 penduduk di tepi jalan.mungkin jarak jalan dengan kediaman terlalu dekat so kita kaji agar jalan tidak rapat sangat ngan jalan. dan juga mengelakkan orang keluar bawak kayu suruh senyap lalu tepi umah deorang.. hihihihi.. kadang2 kita tak terfikir, tapi ini yang perlu ada.=)

minggu ke 3 pulak kami dibawa dijalan utama TEMERLOH-JERANTUT.

disini kami dibekalkan dengan stopwatch untuk mengira kadar kelajuan masa sepanjang 30m. paling laju yang group aku dapat recordkan selama 1.91 saat/30m.. laju gila dia bawak. satria kelabu. yang paling slow 6. somthing aku lupa dah.lori trela . ni jugak aku pernah cerita dalam n3 yang lepas.=) cari la sendiri.


alat ni pulak bukan untuk berzikir, tapi alat nak kira kenderaan yang lalu lalang depan jalan. so siapa yang lalu kat sini masa group aku ada. so data nye kami simpan.=)

minggu ke 4. last lab tu aku dah cerita kat atas sekali.


now baru aku bali semuala pada tajuk..hihiihihih..

aku suka dengan pembatalan kelas. kelas aku yang banyak2 tu just tingal satu kelas untuk satu hari..so aku ade 5 kelas minggu ini. bahagia nya hidup.. yang duka pulak an. ketorang kene ganti kelas2 yang takde tu. huh banyak gila kot.. mmg ni lagi bz aku..silap2 boleh demam..

sikit dalam banyak. heh kelas mmg la sikit.. tapi kerja mak oi banyak gila...aga berbaloi la kan? takkan nak dduk senang lenang je kat rumah nie..baik balik kampung je..=) so ini la kami kene terima...yeah.tapi ade je yang rabu sampai jumaat takde klas. so peluang tu la nak balik rumah. lepas tu mula la tulis status kat facebook.."home sweet home" "kat rumah,kawan2 kat U tu blaja rajin2 ye"..hampeh (aku pon rajin gak buat macm tu) hihihih keh.sok tak jadi program PROMCESS tu..so dianjakkan pada hari ahad.. aku tak dapat pegi sbb kene ke shah alam untuk majlis yang lain.=).

so jadual aku diubah. perjalanan aku esok petang diawalkan.=) boleh la jalan2 kat KL dulu.

okeh adiosa amigos... jumpa lagi minggu depan dengan cerita yang baru..=)

wassalam

3 comments:

Syhuhadah Jalal said...

bwk balik semua bende alah 2 boleh????nk try gak pegang2....hehehehe

Unknown said...

hehehhe..tak boleh bawak balik sesuka hati je..sbb kene ade surat kalau nak bwak balik...hehehehe

Anonymous said...

Assalamualaikum..saya nak tanya, apa nama alat pengesan bunyi/d.b untuk dalam bilik..contoh bila kita pasang wall panel then kita nak tahu berapa db dia..mgkin 38db or 42db..dan kat mana nak dapatkan barang tu?

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa