Saturday, July 30, 2011

peperiksaan




Assalamualaikum.

siapa tak tau dengan peperiksaan. semuanya pernah mengambil peperiksaan disekolah mahu pon ditempat kerja.

tapi didalam sudut benak fikiran ini pernah jugak mencetuskan prasangka. kadang2 peperiksaan ini tidak adil. kenapa ye?

pernah tak terfikir, masa exam macam2 boleh terjadi, paling senang, SAKIT

huh.. aku dah penah kena, dan baru kene. tengah test tadi, pening kepala yang amat sangat. dan tiba2 formula dalam kepala bercelaru tak ingat satu apa. lalu aku gunakan pepatah melayu " malu bertanya, sesat jalan" huh aku tnye orang belakang aku, rumus yg aku guna tu btul ke tak.. nsib bek satu je salah. sempat betul kan.

kan? ade gak kadang2 yang tak dapat nak amik peperiksaan langsung. contohnye mcam kawan aku sorang ni kemalangan. apa nasib dia? kita pon tak tau an? kesian beb. ini test, mungkin kita boleh ambil lain kali. tapi macam mana pulak peperiksaan yang besar? SPM,PMR,UPSR, Final exam untuk U? pasti ini menjejaskan pointer bukan? masalah2. walau sepandai mana pon anda, jika ini terjadi tika itu, maka tiada maknanya. adil ke mcam tu?

pada aku konsep peperiksaan di Malaysia ni nak tengok sama ada kita dapat uruskan masa atau tidak dengan kepantasan menyelesaikan masalah. pengurusan diri untuk persediaan menjawab soalan. mungkin kita tak sama cara seperti negara jepon yang tak mengunakan konsep peperiksaan. tapi kita mempunyai cara tersendiri.



tapi tak mustahil kadang2 ade yang pandai sekadar diatas kertas sahaja, bila suruh buat kerja, Hampeh, maka kualiti tak semestinya datang dari satu sumber.

ape3 pon undang2 atau sistem yang dibawa oleh manusia pasti ada baik buruknya, pada aku semua ketetapan tu sudah di susun oleh Allah untuk makhluknya, kalau sakit masa peperiksaan tu ada hikmahnya, kalau tak berjaya pasti ada sebabnya kalau tertido pon pasti ada maknanya. jadi jangan pernah kita bersikap negative pada takdir Allah yang telah mengaturkan perjalan untuk umatnya.=) bersangka baik dengan jalan Allah. maka tidak la kita mengeluh.=)

wassalam

No comments:

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa