Monday, October 17, 2011

Sifat-Sifat Mahmudah # Takut Akan Allah


Assalamualaikum.

Apa kabar semua? kabare? hehehe semoga sihat hendaknya
okeh korang tentunya inginkan perubahan dan kebaikan yang lebih dalam diri kan??

hari ini insyaAllah aku akan berkongsi serba sedikit SIFAT2 MAHMUDAH(TERPUJI)

mahmudah adalah perbuatan baik dan disukai oleh ALLAH....
bestkan? kalau kita sentiasa buat baik pada Allah?

menurut Imam Al-Ghazali sifat mahmudah ada 10.
aku akan ceritakan sedikit demi sedikit...

kalau sebelum ini aku dah ceritakan tentang (Sifat-Sifat Mahmudah # taubat) maka hari ini aku akan ceritakan serba sedikit tentang sifat mahmudah yang ke 2 yang dinyatakan imam Al-Ghazali iaitu.

::TAKUT AKAN ALLAH::

takut

mengapa Allah meletakkan perasaan takut dalam setiap insan? ade yang takut serangga, takut guruh, takut hantu misalnya dan ade juga yang takut dengan pelbagai objek yang tersendiri. tetapi kadang2 ianya bukan sebab takut, mungkin sebab geli atau fobia yang mmbuatkan diri tu takut.

takut dilemparkan supaya kita tidak mendekati kepada sesuatu, kalau boleh kita taknak terserempak atau terjumpa pon dengan benda yang kita takut tu an. jadi kita elakkan.

namun begitu kita seharusnya takut kepada yang satu. Apabila seseorang Muslim itu mengenal Zat Allah melalui mengenal sifat-sifat-Nya, maka jiwanya akan mewarisi perasaan takut terhadap Allah. seperti mana didalam firman Allah

وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالأنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

maksudnya:
Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha perkasa lagi Maha Pengampun.
(surah al-fathir ayat 28)

haa ini lah antara sifat mahmudah yang perlu kita terapkan, kenapa perlu takut pada Allah? adalah untuk membantu seseorang muslim atau mukmin itu melipatgandakan amalan soleh dan meninggalkan segala perbuatan yang dimurkai-nya.

cantik kan? Allah melimpahkan rasa takut itu untuk kita tunduk. kalau kat sekolah dulu kita takut dengan cikgu yang garang, kalau kerje sekolah tu tentunya siap dengan kemas, takut punye pasal dengan cikgu, kadang2 meniru, cewah datang sekolah awal, macam rajin, tapi sbb nak meniru kerja sekolah, punya la takut kalau tak siap.sebab kalau tak siap kene lah diri kat luar ke, kene rotan ke, kene diri kat atas kerusi ke, hihihih, takut dulu zaman sekolah. aku pon pernah gak kene.=)


kalau kat rumah pulak takut nak buat silap, takut kene marah ngn mak abah. huh hikmahnya kita akan menjadi anak yang dengar kata anak murid yang berjasa. cantikkan?

cuba kalau Allah tarik sifat takut kita kepada ibu bapa dan guru2 kat sekolah. apa jadi? tak payah fikir sangat, dah ade contoh, maka ade la budak2 yang tumbuk cikgu sendiri, melawan kata ibu bapa..

kalau kita tak takut dengan Allah? hah tu la, perintah Allah semua ditinggalkan, pakai tudung tak serupa pakai tudung, solat pon tidak, tu belum soal perkara2 yang remeh temeh.

YAALLAH KAU LEMPARKANLAH RASA TAKUT KEPADA HAMBAMU SUPAYA TERASA NIKMAT UNTUK BERIBADAH KEPADAMU, SUPAYA HAMBAMU MENJAUHI SIFAT-SIFAT MAZMUMAH DAN SIFAT2 YANG BOLEH MENJAUHKAN HAMBAMU DARI GERBANG SYURGA..
AMIN...

pupuklah rasa takut pada Allah maka akan datang keikhlasan dan semangat untuk beribadah.=)
takutlah kepada Allah sehingga hati kita ni gelisah kalau tak beribadah atau belum menunaikan yang wajib.=)

2 comments:

MR. SYAH said...

aku pun takut ni.. speaking pun terketar2.. man aku nk tanya ko, ko letak mana motor aku? xdepun kt rumah.. bdk2 ni ltk kt rumah sape?

ARAJ said...

??? aku tak tau beb sbb aku balik paling awal...hmm ko tak tgok kat dalam ke?? bia bona eaku nie ha

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa