Wednesday, October 12, 2011

hati kesal baru datang takut


Assalamualaikum.

mata ini baru rasa ingin terlelap, tapi tiba2 hati terpangil untuk datang meluahkan perasaan dekat blog nie..

sikap kesal dan sedih apabila melihat dan membaca status FB hamba Allah nie...

kO pkai tdung pOwn nan legging nmpk 'lOngkang' . .
sO xperlu kOwt nk pndg aku atas bawah cm kO uh pkai jubah segala ~

*middlefingerakuaseknakternaikjepblewnmpkkO !

kita sering jugak terbaca status2 mcam kat atas nie. midium utama yang dijadikan tempat luahan hati, semestinya FB, berjayakan yahudi punya agenda? mereka tertawa dengan gelagat umat islam yang sering menyalahkan orang lain dan membanggakan dosa diri. aku bukan bertujuan untuk mengata atau menjatuhkan sesiapa. tapi renung2kan lah, apabila kita berbangga dengan dosa yang kita buat, Astagfirullah halazim.. jangan sampai Allah tarik nikmat berbuat amal kebaikan. masa tu korang nak buat baik pon takde feel, takde mood langsung nak buat baik.

nikmat yang aku paling takut jika Allah tarik...nauzubillah.. kita ni hidup sementara

Terjemahan Text Qur'an Ayat
Demi masa. وَالْعَصْرِ 1
Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ 2
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 3

hayati ayat diatas. kalau kita nak berjaya didunia dan diakhirat mestilah nasihat menasihati, siapa yang perlu menasihati? sebagai umat islam semua sekali yang bernama muslim itu perlu ingat mengingatkan dan saling nasihat menasihati, apa yang baik kita ambil dan amalkan dan yang silap itu doperbetulkan.

ini tidak pantang yang tegur itu buat salah je terus nak cop yang dia tu jahat, so tak layak nak nasihat orang. NO... semua perlu nasihat menasihati, jika datang kepada kamu seorang hamba Allah yang lemah longlai dan menyuruh anda jauhilah dadah kerana ianya akan merosakkan diri, merosakkan kehidupan. sedangkan yang nasihat tu penagih.. anda patut terima tak? huh kalau tak terima, sebab ape? sebab dia tu penagih? tak layak nak menasihatkan orang lain?

JANGANLAH KAMU MELIHAT SIAPA YANG MENASIHAT TETAPI KAMU LIHATLAH APA YANG DINASIHATKAN...

kadang2 tu aku pon tak faham, mereka ni seolah2 berbangga dengan kesalahan yang dibuat selama nie. datang pula syaitan yang menghasut.." wah bagus" "wah ape la yg tegur ko tu tak elok langsung" tak sedar bahawa diri tu pon silap jugak...

so disini aku ingin menyeru pada diri aku sendiri khasnya dan korang am nya.. apa yang kita ada didunia ni adalah semuanya pinjaman, gunakan sebaiknya apa yang ditegur apa yang di perbetulkan, terimalah dengan hati yang terbuka, niat yang utama itu untuk merubah kearah kebaikan, jangan menjadikan perkara lain sebagai alasan untuk kita berubah. mudah2an kita akan terus berhijrah kearah kebaikan..insyaAllah..amin

.. "kita ni manusia yang tidak sempurna" mmg la kita tidak sempurna, tapi itu bukan sebagai alasan untuk kita terus hanyut kearah yang lebih tidak sempurna..kita punyai peluang maka gunakan sebaiknya

muhasabah diri, kesali setiap kesalahan, maka akan datang takut jiwa dan hati ini kepada Allah...

4 comments:

@ Syima Raaif @ said...

huh! sama2 kita saling mengingati antara satu sama lain..



lama tak singgah sini :)

ARAJ said...

sama2....hehehehe....ko ingtkn aku nnt..=)

Nu_Izz said...

wow . . status tuh gaak kejam disitu . . xperlu macam tuh kot . . tp as usual mnusia xlari dr melakukn kesilapn . ak sendiri pon kdng2 lalai . saling mengingati deyh =D

ARAJ said...

yup...insyaAllah..=)

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa