Saturday, September 17, 2011

kau hodoh, tak boleh pakai, kau cantik, ok boleh.....



hosh, berasap telinga tat kala..." maafkan saya, awak takde rupa untuk kerja dengan saya". "ko tak layak la masuk satu group dengan aku". " hei2 muka ko tak style we nak join ktorang, muka macam pecah rumah"." lu muka sarang semut mane layak nak jadi awek gua"..." tak comey la, remove la pempuan nie"

Assalamualaikum

ape kabar semua.. Alhamdulillah semalam tamatlah test yang terakhir bagi sem ni dan mnggu depan mulalah final exam...doakan aku ye...=)

wowkeh bnyak an dialog diatas? dan korang semua mesti penah dengar ayat2 macam tu walau pon satu ayat kan? cantik adalah satu benda yang subjektif... orang melayu mentafsirkan permpuan cantik tu muka putih kuning langsat, yang nampak ayu, ade lesung pipit. orang arab pulak tafsirkan cantik dari hidung yang mancung mata lawa. kalau orang cina pulak mata sepet putih2. gitu la lebih kurang.

sejujurnya. jika ditangan anda mempunyai RM1 sekeping.dan anda terserempak dengan 2 orang peminta sedekah yang muka dia lebih kurang

nie...


dan ini....

mana satu yang akan anda letakkan duit RM1 tadi?

tanya iman tanya akal dan fikirkan.

masyrakat kita sekarang nie, kebanyakkan nye la..hanya memikirkan kecantikan seseorang tu tanpa mengendahkan perkara lain. seolah2 tak nampak dah keburukannya. we..."dont judge the book from the cover" tak semua yang cantik itu indah, tak semua yang buruk itu menyusahkan. maka kita perlu kenali semua dan fikirkan apa yang patut kita lakukan.

fikir

fikir

fikir.

ni tak, bila perempuan lawa mintak tolong, mula lah, bak kata orang lautan api sangup diredahi, bila tang cikgu ke mak ke mintak tolong.." sekejap eah, ade keje siket" "sekejap eah, along tgah buat entry kat blog nie". mesti keluar punya perkataan tu ( kalau yang tak tu Alhamdulillah).

cuba anda fikirkan ape kesan dan sebab nya bila kita selalu memilih dan mencari yang cantik je...tak salah tu semua. tu semua kan pandangan masing2..tapi jngn la sampai pentingkan diri sendiri ye kawan...kerana kecantikan tidak akan kekal...kerana satu hari akan berkedut ..kerana satu hari nanti akan dimamah ulat jua..kerana satu hari akan buruk ...hanya amalan akan menjadikan rupa yang cantik akan terus cantik. dan yang hodoh itu akan cantik segalanya.

..kan cantik tu...

..k..


3 comments:

ezzu said...

sedekah jer kat sape2...asalkn ikhlas kn..hehe...

pe2 pun guduck utk final exam...hope dpt dekan k..sama2 lh kita berdoa...:)

Nur Ashikin Mazlan said...

usually, kaum adam la selalu pndg pada kecantikan luaran saja.. btol x? ^_~

Unknown said...

yup...mmg aku tujukan pada kaum adam nie...dah nafsu nye hanya menuju kepada kecantikan...tu je yg dia ada...dah ade 9 akal pon tak dapat nak lawan 1 nafsu

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa