Wednesday, September 21, 2011

barang amanah




"Erry boleh tak pinjam basikal nie"kata Syah merayu.

"tak boleh, basikal ni aku baru beli, semalam abah aku bagi hadiah kat aku"

"ala boleh la, aku nak pegi kedai je, aku tak pegi tempat lain, kalau aku tak naik basikal, penat la aku, sekejap je aku pinjam, boleh la erry" rayu syah lagi.

"hmmm, okelah mcam tu, kau jaga elok2 basikal aku nie, basikal baru, akak aku pon aku tak bagi naik, kau la orang pertama aku bagi pinjam, ingat janji kau tu Syah" Erry melepaskan basikalnya risau.

Assalamualaikum

pernah pinjam barang?

pernah pinjamkan barang?

wowkeh, dalam kehidupan kita, tak pernah lari daripada meminjam dan beri pinjam, secara langsung atau pon tidak...kalau dalam kelas pinjam pemadam, pinjam pen, pinjam pensel. kalau kat luar, kdang2 kita pinajm payung orang, pinjam tandas, pinjam selipar, kadang2 pinjam kereta orang, dan sedarkah anda? badan kita, nyawa kita kehidupan kita turut pinjaman. yup. Allah yang pinjamkan segala2nya kepada kita.


apa hikmahnya meminjam? mestilah kita menjadi mudah, kadang2 tu boleh berjimat, takpayah nak beli barang tu.. kita boleh teruskan kehidupan dengan baik.. dapat hidup sempurna, insyaAllah..

okeh,,apa perasaan korang pulak bila barang korang tak dipulangkan selepas diberi pinjam?

fikir

fikir

fikir

wow, mesti la marah beb. kita pulak susah nnt, sbb barang kita orang pinjam.

hah. barang tu automatik akan menjadi barang amanah untuk kita. jadi macam mana sepatutnya kita menjaga amanah tu?

jaga sebaiknya

berhati2 ketika mengunakan barang tu

kalau rosak, ganti yang baru, yang sama harga dan barangnya

jangan sesekali memberi pinjam barang pinjaman tanpa pengetahuan tuan barang.

jangan pinjam terlalu lama sehingga tuan barang susah.

yang penting jangan buat harta sendiri. sama la mcam mengambil hak orang lain kalau mcm tu.

tapi kita nampak sendri masih ramai lagi yang tidak memahami tanggungjawab ketika meminjam barang.

masa memerlukan, wow manis mulut, nak itu nak ini, bila dah guna, pulangkan pon taknak.
mmg simple bende ni tapi perkara ni la yang orang sering lupa...
ingat!!! tanda manusia akhir zaman dan tanda orang yang munafik, "BILA AMANAH DIKHIANATI" ingat!! kelak akan ditanya tentang amanah. =)


8 comments:

Nu_Izz said...

orng zaman sekrg ni suke pndng rendah kat amanah cmni . maybe ia nmpk simple kot

ARAJ said...

semoga kita diberi kerisauan bila tidak menjaga amanah

Nu_Izz said...

yup . . especially duit . . sebab bile ade bnde xdipulang kn doa kite smpi kat atas uh

ARAJ said...

yup...mmg la...orang tak rasa lagi balsannye...mmg gitu

Nu_Izz said...

hurmm moga di buka kan pintu hati . . btw, amanah aku kt ko lom g tercpai. blnje ko mcd . hahah nnti bile jmpe ye . . bile tah si pkcik solleh uh free

ARAJ said...

hehhehe...takpe amanah tu aku tak amik serius...aku tak penah simpan janji orang...takut tak sempat orang tu nak tunaikan....nnt terkilan pulak..

ezzu said...

so pandai2 lh kita menjaga amanah yg diberikan...:)

ARAJ said...

hehhee..insyaAllah...tapi cuba ko cari kat umah kita nie..apa lagi yang tak pulangkan??aku malas nak berbicara tentang ini..korang sakit nnt..=)

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa