Thursday, June 03, 2010

PaK ciK yang raBuN


pada suatu petang yang hening ditepi pokok pisang separuh matang, duduk dua sahabat karib sedang bermain congkak. azhar dan shahril. sedang asyik dia bermain congkak tidak sedar seorang pakcik yang bernama pakcik solleh menghampiri mereka.

"hoi!!!!!!". pakcik tu sergah. habis berterabur semua guli yang mereka main.
"pakcik ni..terkejut saye, ha ade ape ni pakcik datang sini?"tanya azhar pelik.
"pakcik sebenarnye nak mintak tolong kamu berdua, daripada kamu main bendealah yg lubang2 nie baik kamu tuliskan surat untuk pakcik, boleh?"

"oh itu je???? ingatkan banyak sangat la nak suruhnya"jawap shahril dengan bangga.
"tapi dengan syarat pakcik kene kutip guli tu lpas dah siap tulis" tambah azhar.
"ok...no hal lah"jawap pakcik ringkas
"bak sini kertas dengan kertas tu pakcik"tawar azhar.
"nah"
"nak tulis ape nie pakcik?"
"ok tulis ni.. kehadapan adindaku di sana. abgmu dsini sihat sahaja, adinda disana macam mana? kalau tak sihat pergilah klinik ye, sudah lama kita tidak bersua, sejak kau tidak msej aku sering menyendiri..bebual dengan pokok betik sambil menyiram rumput untuk mengisi masa lapang kadang2 aku mengikat botol oren ditiang rumah agar nampak cantik..saban hari aku termenung ditepi mesin basuh sambil makan kacang pagoda mengenangkan dirimu yang berada jauh denganku.. aku cuba bermain badminton sambil makan me hailam untuk mengurangkan perasaan rindu, tapi aku tidak terdaya..lalu aku membelasah 6 ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku ingt padamu, itulah rutin setiap hari aku ulang sepanjang ketiadaanmu.ingatan tulus ikhlas buat kekasihku di KUIS."

"oh ya tambah kan kat bawah tu. MAAF TULISAN BURUK SIKET"...pakcik itu terus bla meningalkan dua teruna itu tampa mngutip kembali guli yang bersepah.

moral from d story....jangan sergah orang bahaya
....tulisan jangan buruk nanti orang tak pandang. pemeriksa nak tanda pon takde perasaan.


wassalam..

No comments:

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa