Monday, September 27, 2010

jagalah auratmu wanita

assalamualaikum
Entri kali ini agak sensetif. Apa yang aku nak kongsikan kepada korang smua adalah satu kisah benar, realiti masa kini yang sering kita jumpa di tepi3 jalan masa kita kerja dan masa kita makan dikedai makan. Aku akan terasa bila ada yang sewenang-wenangnya mendedahkan aurat. “Aurat” ianya satu perkara yang sinonim dengan umat islam. Adalah satu kewajipan kepada setiap manusia yang bergelar islam.
“Aurat mukmin terhadap mukmin yang lain haram” (HR. Ath-Thahawi)
”Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
(surah an-nur :ayat 31)
Masalah yang menyebabkan manusia rosak. Kenapa ini berlaku? Mengapa ada kes rogol? Salah siapa?
Sekarang ini aurat bagaikan satu perkara yang mudah. Ramai orang kata pakai tudung, pakai baju lengan panjang, pakai kain/ seluar panjang dah cukup tutup aurat..ya betul..tapi tau kah kita kalau kita pakai pakaian seperti itu tetapi dengan keadaan tak cukup saiz, ketat, mampat, padat, boleh mnyebabkan Nampak susuk badan kita, bak kata ustaz aku dulu baju adik. "Tu bukan tutup aurat tapi bungkus aurat".sekarang nie ada juga orang pakai tudung tapi tak tutup menepati caranya.
Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya.
Dengan membaca ayat diatas.kita boleh faham dengan maksud menutup aurat itu sendiri. Sudah diingatkan kepada kita ramai penghuni neraka adalah perempuan. mahukah anda semua menjadi salah seorang daripadanya?
Bila ditanya. Korang nak masuk syurga atau neraka?
Jawapan yang pastinya adalah syurga.
Tetapi adakah amalan yang kita buat cukup untuk kita mendapat tiket ke syurga?
Renung-renungkan lah.
Kenapa perempuan disuruh menutup ksluruhan angota selain tapak tangan dan muka?
Mesti ada hikmahnya. Salah satu sebabnya untuk menjaga nafsu lelaki. Imaginasi lelaki memang kuat. Aku pon akui semua ni. Jadi jaga lah semua tu.
Banyak lagi hadis2 yang menunjukkan betapa penting nya menjaga aurat.
“Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau budak wanita yang kamu miliki. Aku bertanya, "Ya Rasulullah, bagaimana kalau dia sedang sendirian?" Nabi Saw menjawab, "Allah lebih berhak (patut) kamu malui." (HR. Bukhari) .
Dan yang ada mempunyai laman2 sosial yang meletakkan gambar-gambar. Ingatlah dosa yang akan kita dapat 24 jam. Kita tidak sedar perkara ni. Sbb ini salah satu cara tipu daya syaitan.
Teguran yang ikhlas ini aku tujukan kepada yang bergelar wanita.
aku doakan anda semua diberikan hidayah oleh Allah untuk berubah. ubah perkara yang mudah dahulu agar mudah kita mengubah perkara yang sukar. ingatlah sahabat sebelum terlambat.

wassalam

No comments:

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa