Tuesday, November 23, 2010

site visit...

assalamualaikum....

sebenarnye cerita nie dah lama pon...tapi tak sempat nak post. disebabkan bnyak hal...hehehhe..
kali ini tempat lawatan aku ke tapak pembinaan di UMP pekan..niat dihati nak postkan video..tapi tengok la dulu..tebgah cuba untuk upload..

hari Rabu jam 7 kami berkumpul di dataran Intelek ..aku sekelas dan juga student part6..lawatan nie deorang la yang uruskan...kalau tak aku la yang kene buat...hmm.selamat..



lepas dah tggu lama... lecturer aku pon sampai...macam kat dalam gambar nie kitorang dibekalkan topi keselamatan..ni warna untuk pekerja sebenarnye..oren..hehhe...tu yang ade..belasah aje le..

lepastu ketorang diberikan penerangan dan soalan2 yang harus kita selesaikan..banyak jugak..ade 11 task...tapi pilih satu je..hihihi..satu kumpulan ade 4 orang..aku pulak amik tajuk "cement"...nanti aku bg tau soalan yang aku tnye dan ape jawapanye...jom kita gerak dulu...


dalam perjalanan kami berhenti di Maran (bandar ayam kampung) kalau datang sini kebnyakkannye kedai makan nye..ade ayam kampung...yang dah masak la..bukan hidup lagi...kat sini aku lupa pulak nak amik gambar..sebab lapar sangat...perut dah main drum...
jom kita pegi UMP....


mengambil masa 2 jam kot..kami sampai la di UMP pekan..lokasi UMP pekan nie berhampiran dengan pantai...so kalau korang nak tau...cara pembinaan di kawasan pantai nie agak berbeza sedikit dari yang biasa..sebab udaranya mengandungi garam..dan masin..jadi pengunaan besi agak terhad dan lapisan besi didalam konkrit agak tebal...berbeza dari yang biasa...lebih dari 40mm...

oke dah sampai je kami diberikan taklimat tentang pembinaan...kalau dalam JKR...ade terbahagi kepada unit2 tertentu..contohnye unit keselamatan, unit ini bertangungjawap untuk membina bangunan untuk angota keselamatan...balai polis, rumah polis, balai bomba, dan lain2..unit pendidikan dan pengajian tinggi. bertangungjawab untuk membina universiti, sekolah dan seangkatan dengannye. dan banyak lagi unit yang ade dalam JKR nie..

bila dah sampai sini kami di terangkan projek dibawah unit pengajian tinggi. di UMP ini ade 2 projek..bangunan pensyarah dan juga perpustakaan. di UiTM jengka sendiri ade asrama dan perpustakaan..(U aku la ni)...dan ade 2 3 ditempat lain...


lepas tu kami diberi makan...jom makan..

dah abis makan kami pula dibawa masuk tapak pembinaan....jom......




ni yang aku ngn member aku tengok nie..adalah gambar dari awal dan sedang dijalankan projek ini..diambil pada setiap fasa...ni macam bukti pembinaan nie la..setiap gambar direkodkan..


ni sebahian dari classmate aku..yang tengah tu cik Eja..lecturer ECM aku..=)



sebelum masuk ke tapak pembinaan ini..kami diberi taklimat keselamatan..maklumlah..nak masuk tempat yang beresiko tinggi...

salah satu bangunan didalam pembinaan..


ni pulak paip air..dan yg besar tu untuk salur najis...itu yang diterangkan..


ni adalah batu yang digunakan untuk buat wall..ha yang bestnye batu ni..macam batu block biase..tapi bahan untuk membuat batu ini adalah dari buih simen..jadi berat batu ni tak sampai pon 1Kg...so boleh le digunakan..kalau nak tambah rumah..beli batu nie..budak3 kecik pon boleh angkat...selamat mencuba..hihihih..

oke yang ini pulak bahan untuk mencantumkan batu2 tu tadi...kalau istilah kjurutraan "mortar" kalau yang ini dia guna "glue cement" warna putih...

ini pulak korang mesti tau..ni rangka..nak buat tiang atau beam




aik??? aanda mushkil?? kenapa dia buat macam ni???ha..ini untuk memberi laluan kepada pemasangan paip dan kerje2 letrek..lpas deorang dah pasang..barulah di siapkan lantainye..moh..

opp!! op!! oppppsss..!!!! hahaha..ni tempat larangan..rase2 nie ape?? ha ini la lubang nak letak lif...selalunye korang nampak lif je kan?? ha ini tempat dia..tgok la..lif pulak ade 2 jenis..satu hydraulic lift(untuk bgunan 2 atau 3 tingkat) dan lagi satu cable lift(untuk bangunan 4 tingkat dan ke atas)


ha ni pulak generator..hahha..saje je tunjuk..untuk paparan umum..


pit3..!!!! mingir2 !!!!! hahahaha..ini dia pekerja yang giat mengendalikan bajaknye..hahahha...saje test power...orang tu tak kasi bawak sbb tak de lesen..=)...


ha tu dia bas UiTM....haish..bukan tu yang aku nak tunjuk...ni ha depan nie..ni untuk bancuh simen..tapi ini untuk tambahan sahaja..sebab kebanyakkan simen mmg dah siap dari kilang..bawak pakai lori siput..hehhehe...



ha yang ni dia tengah bancuh simen, ahmad kulup (bukan nama sebenar) asal thailand (bukan tempat sebenar)..untuk siket3 je...tersenyum3 mamat endon ni..maklumlah yang amik gambar nie perempuan...malu dia..tu yang tunduk tu...k..teruskan usaha anda!!!go go go !!!


okeh kita pegi ke tapak pembinaan perpustakaan...jom!!!!



ha..!!! ini dia..perpustakaan tu...5 level dan mempunyai dewan kuliah, perpustakaan dan kemudahan lain..besau nie..depan perpustakaan ini akan diletakkan cermin kaca...memang lawa..

kawasan didalam ni agak limited.jadi kami tak boleh masuk ramai3..kene gilir2..jom kita tngok ape ade kat dalam...




ni salur aircon nie je yg aku jumpe..yang lain dia dah pasang..nasib la ye..=)...

ni pulak dewan kuliah..besar la jugak...boleh memuatkan dalam 400 orang...


ni pulak bahgian tepi..ni dewan kuliah terbuka...ha mengadap la dinding tu...mmg lawa la...tempat nie...





ha ni dia..macam3 salur ade..salur letrek, salur untuk kegunaan bomba...salur air cone dan yang hijau nie aku tak teringat nak tanye..sory la ye..=)


ha lepas tu aku pon keluar..penat dah rasenye...aku yang menaip ni pon terasa kepenatannye..huh...minum air yang jurutera kat sini belanja....tq2..



ni adalah peroses perbincangan..bagi memastikan semua kerja2 berjAlan dengan lancar..dan semua pekerje buat kerje..(lakonan semula)hihihi..




ini dia satu perjalanan yang best.Alhamudlillah.terima kasih YaAllah kerana memberi peluang untuk ku merasai perjalanan ini...aku harap dapat tengok yang dah siap nanti..ribuan terima kasih kepada yang menjalankan tugas dengan baik...terima kasih kepada jurutera yang turun untuk memberikan ilmu yang amat bermakna kepada kami yang baru mengenali apa itu pembinaan..

Allah tak pernah siakan makhluk yang sentiasa berusaha dalam mencari ilmu Allah..jadi kita perlu berusaha untuk mendapatkan nye..demi kejayaan kelak..=)

wassalam..

3 comments:

syik@ iek@ said...

wah..excellent to my fren: man
:)
sesungguhnya ilmu yg ade di dunia ini wajar di kongsi bersama,:)

Anonymous said...

sume ok jee..
tp klo bole ikot la step safety yg betol..n brg2 tu klo bole simpan kt tmpt yg betol..

ARAJ said...

okeh3..tq..ni mesti kak environment..hehehhee...

tq gak kat syika..=)

anda juga ingin tahu ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa